Profielwerkstuk
Home » Overige » Nieuwtjes » Creativiteit nodig? Hou je aandacht er niet bij

Creativiteit nodig? Hou je aandacht er niet bij

Creativiteit nodig? Hou je aandacht er niet bij

12 jan. 2013 14:40

Creatieve ingevingen komen vaak op onverwachte momenten. Die ronkende openingszin van je sollicitatiebrief of het perfecte vaderdagcadeau schiet je juist te binnen als je er helemaal niet mee bezig bent. Psychologen van de Universiteit van California hebben aangetoond dat mensen vindingrijker worden door hun gedachten de vrije loop te laten.

De wetenschappers vroegen 145 studenten zoveel mogelijk ongebruikelijke toepassingen te bedenken voor alledaagse voorwerpen zoals een tandenstoker of een baksteen. Nadat ze dat twee minuten hadden gedaan, zorgden de onderzoekers ervoor dat de proefpersonen in verschillende mate hun gedachten de vrije loop lieten. Zo konden ze zien welke invloed dat had op de creativiteit van de deelnemers als ze daarna opnieuw toepassingen bedachten voor verschillende voorwerpen. 

Eén groep kreeg in de pauze een makkelijk taakje waar weinig aandacht voor nodig is, en waarbij je snel ´afdwaalt´. Een tweede groep kreeg een moeilijke geheugentaak, waarop ze zich volledig moesten concentreren. Een derde groep kreeg 12 minuten rust en een vierde groep kreeg helemaal geen onderbreking van het bedenken van ongebruikelijke toepassingen.

Proefpersonen in de eerste groep, die in de pauze het makkelijke taakje hadden gedaan, werden daar een stuk creatiever van. Gemiddeld wisten ze 41 procent meer ongebruikelijke toepassingen te bedenken. Bij de andere groepen was er geen verschil. Simpelweg een pauze nemen leidt dus niet tot meer creatieve inzichten. Je kunt beter een klusje doen waarbij je niet hoeft na te denken waardoor je gedachten afdwalen. In dit onderzoek werkte dat overigens alleen bij voorwerpen waarvoor de proefpersonen voor de onderbreking ook al ongebruikelijk toepassingen hadden bedacht, maar niet bij nieuwe objecten. Voor extra creativiteit moet het probleem dus wel eerst ‘voorgekauwd’ worden.

Het onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd in Psychological Science.

Geplaatst door Daan Schetselaar

« Vorige Volgende »

Lees meer »